Dlaczego lepiej nie inwestować w startupy randkowe?

0
54

Jakieś 17 lat temu, kiedy randki internetowe nadal były trochę żenujące, rozmawiałem z autorem, którego to bardzo irytowało. “Miliony ludzi”-  jak powiedział – “znalazły satysfakcjonujące relacje online. Gdyby nie internet, prawdopodobnie nigdy by się nie spotkali.”

Od tego czasu minęło wiele lat. Jednak dzięki Joe Schwartz, autorowi 20-letniej książki z poradami randkowymi, „satysfakcjonujący związek” to termin, który pojawia się w mojej głowie, gdy myślę o celu końcowym internetowych narzędzi randkowych.

Gratyfikacja jest terminem niejasnym, ale również wyjątkowo dokładnym. Obejmuje wszystko, począwszy od wiecznej miłości, bratniej duszy do numerka na jedną noc. Romantycy mogą mówić o prawdziwej miłości. Jednak jeśli chodzi o sterowany algorytmem świat randek online, wszystko sprowadza się do gratyfikacji.

Parowanie pieniędzy

Zanim pójdziemy dalej, muszę cię ostrzec: ten artykuł nie zrobi nic, aby pomóc Ci poruszać się po nowych platformach randkowych, dostosować swój profil lub znaleźć swoją bratnią duszę. Jest on napisany przez kogoś, kogo podstawową umiejętnością jest gapienie się na dane dotyczące finansowania startupów i wymyślanie trendów.

Więc, jeśli to akceptujesz, przejdźmy dalej. Zaczniemy od wstępnego spostrzeżenia, że choć branża randek online jest ogromna i często bardzo dochodowa, to nie jest wielki magnes dla finansowania przedsięwzięć.

W 2018 roku, na przykład, inwestorzy venture włożyli 127 milionów dolarów na całym świecie do 27 startupów sklasyfikowanych przez Crunchbase jako randkowe. Nie jest to duża kwota, a z pewnością jest ona niewielka w porównaniu z ponad 300 mld USD inwestycji venture we wszystkich sektorach w ubiegłym roku.

Podczas gdy Stany Zjednoczone otrzymują najwięcej zobowiązań, Chiny otrzymują największe z nich. Podczas gdy USA jest domem dla większości finansowanych startupów w kategorii randkowej Crunchbase, większość inwestycji trafia do Chin.

W 2018 roku, na przykład, prawie 80 procent inwestycji związanych z randkami udało się do jednej firmy znajdującej się w Chinach – Blued, aplikacja hookup w stylu Grindr dla gejów. W 2017 roku, większość kapitału udała się do chińskiej mobilnej aplikacji randkowej Tantan, a w 2014 roku do pekińskiej aplikacji Baihe, która zebrała oszałamiające 250 milionów dolarów.

Wyniki aplikacji randkowych

Serwisy randkowe i aplikacje wygenerowały pewne solidne rozwiązania w ciągu ostatnich kilku lat, jak również kilka mniej gwiazdorskich wyników. Najpopularniejsze z nich znajdziesz na topserwisrandkowy.pl.

Mobilna aplikacja Zoosk była jednym z najsilniej finansowanych graczy w przestrzeni, który w końcu nie wszedł na rynek. Firma z San Francisco zebrała ponad 60 milionów dolarów w latach 2008-2012, ale musiała wycofać się z planowanego debiutu w 2015 r. ze względu na słabnące zainteresowanie rynku.

W międzyczasie startupy, które nie miały znacznych funduszy venture, zdołały osiągnąć lepsze wyniki. Jednym z wyróżników w tej kategorii jest Grindr, aplikacja do geolokalizacji randek i hookupów dla gejów. Chińska firma technologiczna Kunlun Group kupiła 60 procent firmy z zachodniego Hollywood w 2016 roku za 93 mln dolarów i podobno zapłaciła około 150 mln dolarów za pozostałą część udziałów rok temu. Innym widocznym sukcesem jest OkCupid, który sprzedał się Match.com w 2011 roku za 50 milionów dolarów.

Jedna z firm startupowych VC jest z pewnością zadowolona, że przekazała Ashley Madison, witrynę znaną głównie z tego, że jest kierowana do żonatych osób poszukujących niezobowiązujących kontaktów. Inwestor z branży venture, o którym firma mówiła wiele lat temu, powiedział mi, że jej finanse są imponujące, ale obszar działania nie przypadłby do gustu zdecydowanych inwestorów ani małżonków VC.

Serwis randkowy ostatecznie znalazł się w środku skandalu w 2015 roku, kiedy to hakerzy ukradli i ujawnili praktycznie wszystkie dane klientów. Co ważne, strona nadal działa. Zmieniła jednak swoje motto z „Życie jest krótkie” i „Miej romans,” do „Znajdź swoją chwilę.”

Dopasowanie algorytmu

Z duchem walentynek w powietrzu okazuje się, że powinnam powtórzyć to, co oczywiste: bazy danych o finansowaniu startupów nie mają zbyt wiele romantyzmu. 

Zestaw danych z bazy Crunchbase nie zawiera w swoich opisach biznesowych żadnych finansowanych amerykańskich startupów z nazwami „romantycznymi”. Tylko pięć z nich użyło słowa „romans” (z czego jeden to firma produkująca zimną herbatę).

Rozumiemy to. Nasze kulturowe koncepcje romansów są zdecydowanie low-tech. Myślimy o poezji, kwiatach, bochenkach chleba i dzbankach wina. Nie myślimy o algorytmach i mobilnych platformach typu „swipe-driven”. Jednakże, jeśli chodzi o startupy, wydaje się, że nadal są one głównie przerzucane w lewo przez inwestorów. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here